Page 11 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 11
פתח דבר
האמיתית הזאת ,דהיינו הבאתם לידי מציאות של הכוחות הפועלים בדבר
אשר אינם מושגים בחוש.
)מורה נבוכים ,חלק ב פרק ו(
הרמב"ם קובע קביעה חשובה במיוחד .חז"ל אומרים שהקב"ה צר צורה בתוך צורה,
ומטיל בה רוח ונשמה קרביים ובני מעיים )מגילה יד ע"א( .התפיסה הפשוטה
מניחה שהקב"ה עושה זאת בעצמו או על ידי מלאך .אומר הרמב"ם :כוחות הטבע
הם בעצם אלה שמעצבים את העובר .אלא שכוחות טבע אלה ,קבע אותם הבורא.
עוד קובע הרמב"ם כי התפיסה הזו שלפיה הבורא קבע חוקי טבע וכוחות טבע
אשר מסוגלים לחולל את הדברים המופלאים שאנו עדים להם ,מרוממת את הבורא
הרבה יותר מאשר התפיסה הפשטנית לפיה הבורא נזקק להתערב "ידנית" בכל
אירוע ואירוע.
בעת העתיקה ייחסו כמעט כל תופעה למעשיו של הבורא .הם לא הכירו
כמעט את האופן בו פועל העולם .כל "חוק טבע" שמתגלה דוחק כביכול את
השכינה מהארץ .אם אני שומט את העט מידי ,הוא יפול בגלל כוח הכבידה .גם גרמי
השמים מצייתים לכוח הכבידה ושומרים על מסלולם בהתאם למתימטיקה
המדויקת המבטאת את היחסים ביניהם .כאשר אני לוחץ על מתג החשמל נוצר
מעגל חשמלי ומופץ אור .גם הברקים מצייתים לכללים הקובעים את התנהגותם
של המטענים החשמליים .אין זה נכון לומר שבכל פעם שאני לוחץ על המתג,
הקב"ה שולח מלאך שיפעיל את הנורה ,או שהוא מתערב בעצמו בדבר .הקב"ה יצר
"טבע" ,ואין זה מוריד מגדולתו ,אלא נהפוך הוא ,מעצים אותה לאין שיעור .כך גם
בהתפתחות העובר ,בה השתמש הרמב"ם כדוגמא .תהליכי האבולוציה אינם שונים
מכל תהליך ביולוגי אחר ,ובפרט הם דומים לתהליך התפתחותו של העובר מתא
בודד ,חומרי ,חסר חישה וחסר נשמה – לאדם בוגר אשר נשמה באפו .הקביעה כי
קיים תהליך כזה אינה שונה מהותית מהקביעה כי תהליך התפתחות העובר קיים.
הטענה שתהליך התפתחות המינים אינה סותרת את האמונה אינה שונה מהטענה
שתהליך התפתחות העובר אינו סותר אותה.
11
האמיתית הזאת ,דהיינו הבאתם לידי מציאות של הכוחות הפועלים בדבר
אשר אינם מושגים בחוש.
)מורה נבוכים ,חלק ב פרק ו(
הרמב"ם קובע קביעה חשובה במיוחד .חז"ל אומרים שהקב"ה צר צורה בתוך צורה,
ומטיל בה רוח ונשמה קרביים ובני מעיים )מגילה יד ע"א( .התפיסה הפשוטה
מניחה שהקב"ה עושה זאת בעצמו או על ידי מלאך .אומר הרמב"ם :כוחות הטבע
הם בעצם אלה שמעצבים את העובר .אלא שכוחות טבע אלה ,קבע אותם הבורא.
עוד קובע הרמב"ם כי התפיסה הזו שלפיה הבורא קבע חוקי טבע וכוחות טבע
אשר מסוגלים לחולל את הדברים המופלאים שאנו עדים להם ,מרוממת את הבורא
הרבה יותר מאשר התפיסה הפשטנית לפיה הבורא נזקק להתערב "ידנית" בכל
אירוע ואירוע.
בעת העתיקה ייחסו כמעט כל תופעה למעשיו של הבורא .הם לא הכירו
כמעט את האופן בו פועל העולם .כל "חוק טבע" שמתגלה דוחק כביכול את
השכינה מהארץ .אם אני שומט את העט מידי ,הוא יפול בגלל כוח הכבידה .גם גרמי
השמים מצייתים לכוח הכבידה ושומרים על מסלולם בהתאם למתימטיקה
המדויקת המבטאת את היחסים ביניהם .כאשר אני לוחץ על מתג החשמל נוצר
מעגל חשמלי ומופץ אור .גם הברקים מצייתים לכללים הקובעים את התנהגותם
של המטענים החשמליים .אין זה נכון לומר שבכל פעם שאני לוחץ על המתג,
הקב"ה שולח מלאך שיפעיל את הנורה ,או שהוא מתערב בעצמו בדבר .הקב"ה יצר
"טבע" ,ואין זה מוריד מגדולתו ,אלא נהפוך הוא ,מעצים אותה לאין שיעור .כך גם
בהתפתחות העובר ,בה השתמש הרמב"ם כדוגמא .תהליכי האבולוציה אינם שונים
מכל תהליך ביולוגי אחר ,ובפרט הם דומים לתהליך התפתחותו של העובר מתא
בודד ,חומרי ,חסר חישה וחסר נשמה – לאדם בוגר אשר נשמה באפו .הקביעה כי
קיים תהליך כזה אינה שונה מהותית מהקביעה כי תהליך התפתחות העובר קיים.
הטענה שתהליך התפתחות המינים אינה סותרת את האמונה אינה שונה מהטענה
שתהליך התפתחות העובר אינו סותר אותה.
11