Page 11 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 11
‫פתח דבר‬

‫האמיתית הזאת‪ ,‬דהיינו הבאתם לידי מציאות של הכוחות הפועלים בדבר‬
‫אשר אינם מושגים בחוש‪.‬‬

‫)מורה נבוכים‪ ,‬חלק ב פרק ו(‬

‫הרמב"ם קובע קביעה חשובה במיוחד‪ .‬חז"ל אומרים שהקב"ה צר צורה בתוך צורה‪,‬‬
‫ומטיל בה רוח ונשמה קרביים ובני מעיים )מגילה יד ע"א( ‪ .‬התפיסה הפשוטה‬
‫מניחה שהקב"ה עושה זאת בעצמו או על ידי מלאך‪ .‬אומר הרמב"ם‪ :‬כוחות הטבע‬
‫הם בעצם אלה שמעצבים את העובר‪ .‬אלא שכוחות טבע אלה‪ ,‬קבע אותם הבורא‪.‬‬
‫עוד קובע הרמב"ם כי התפיסה הזו שלפיה הבורא קבע חוקי טבע וכוחות טבע‬
‫אשר מסוגלים לחולל את הדברים המופלאים שאנו עדים להם‪ ,‬מרוממת את הבורא‬
‫הרבה יותר מאשר התפיסה הפשטנית לפיה הבורא נזקק להתערב "ידנית" בכל‬

‫אירוע ואירוע‪.‬‬
‫בעת העתיקה ייחסו כמעט כל תופעה למעשיו של הבורא‪ .‬הם לא הכירו‬
‫כמעט את האופן בו פועל העולם‪ .‬כל "חוק טבע" שמתגלה דוחק כביכול את‬
‫השכינה מהארץ‪ .‬אם אני שומט את העט מידי‪ ,‬הוא יפול בגלל כוח הכבידה‪ .‬גם גרמי‬
‫השמים מצייתים לכוח הכבידה ושומרים על מסלולם בהתאם למתימטיקה‬
‫המדויקת המבטאת את היחסים ביניהם‪ .‬כאשר אני לוחץ על מתג החשמל נוצר‬
‫מעגל חשמלי ומופץ אור‪ .‬גם הברקים מצייתים לכללים הקובעים את התנהגותם‬
‫של המטענים החשמליים‪ .‬אין זה נכון לומר שבכל פעם שאני לוחץ על המתג‪,‬‬
‫הקב"ה שולח מלאך שיפעיל את הנורה‪ ,‬או שהוא מתערב בעצמו בדבר‪ .‬הקב"ה יצר‬
‫"טבע"‪ ,‬ואין זה מוריד מגדולתו‪ ,‬אלא נהפוך הוא‪ ,‬מעצים אותה לאין שיעור‪ .‬כך גם‬
‫בהתפתחות העובר‪ ,‬בה השתמש הרמב"ם כדוגמא‪ .‬תהליכי האבולוציה אינם שונים‬
‫מכל תהליך ביולוגי אחר‪ ,‬ובפרט הם דומים לתהליך התפתחותו של העובר מתא‬
‫בודד‪ ,‬חומרי‪ ,‬חסר חישה וחסר נשמה – לאדם בוגר אשר נשמה באפו‪ .‬הקביעה כי‬
‫קיים תהליך כזה אינה שונה מהותית מהקביעה כי תהליך התפתחות העובר קיים‪.‬‬
‫הטענה שתהליך התפתחות המינים אינה סותרת את האמונה אינה שונה מהטענה‬

‫שתהליך התפתחות העובר אינו סותר אותה‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16