Page 50 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 50
‫תורה ומדע‬

‫תופעה זו היא חשובה במיוחד‪ .‬משום שפעמים רבות אנו נתקלים בתכונה‬
‫שהשתנתה ואנו שואלים את עצמנו מדוע השתנתה תכונה זו‪ ,‬או‪ :‬מדוע תכונה‬
‫זו הלכה והפכה לנורמה באוכלוסיה למרות שאיננו רואים את היתרון שיש‬

‫בתכונה זו על פני התכונות המתחרות‪.‬‬
‫ומסתבר אפוא שלא תמיד עלינו לחפש את היתרון של כל תכונה ותכונה‬
‫בפני עצמה‪ ,‬אלא לבדוק אם היא אינה קשורה בקשר פליאוטרופי לתכונה‬

‫אחרת בעלת יתרון הישרדותי‪.‬‬

‫סיכום ביניים‬
‫ראינו אפוא שהגנים‪ ,‬החורצים את המאפיינים שלנו ושל כל חי וצומח‪ ,‬מופיעים‬
‫בכמה גירסאות )אללים(‪ ,‬בעקבות המוטציות הקורות בתהליך העתקת המטען‬
‫הגנטי‪ .‬ראינו כמו כן שרק מיעוט מן הצאצאים שורדים ומגיעים לבגרות‪ ,‬ופחות‬
‫מהם מעמידים צאצאים‪ .‬מי זוכה במירוץ הזה לחיים? הן ההיגיון והן המחקר מראים‬
‫שזוכה לכך מי שמתאים במידה הרבה ביותר לסביבתו‪ ,‬מבין אחאיו הרבים ומבין‬
‫חביריו לעדר‪/‬להקה‪ .‬לתהליך ההגיוני והטבעי הזה קוראים "ברירה טבעית" והוא‬
‫בורר מידי דור את המותאמים ביותר לסביבתם כשם שב"ברירה מלאכותית" בורר‬
‫האדם את אלה המותאמים ביותר לצרכיו‪ .‬כשם שצרכיו השונים של האדם גורמים‬
‫לפיתוח זנים שונים של בעלי חיים העונים על דרישותיו‪ ,‬כן נסיבות החיים השונות‬
‫והמשתנות של בעלי החיים בוררים ומפתחים זנים שונים המותאמים כל אחד‬

‫לדרישות סביבתו‪.‬‬
‫אולם‪ ,‬קיימים בטבע מנגנונים נוספים הפועלים לצד הברירה הטבעית‬

‫ולפעמים מאפילים עליה‪ .‬ועל כך להלן‪.‬‬

‫‪50‬‬
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55