Page 68 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 68
תורה ומדע
טענת האבולוציה היא שהבסיס לכל זה הוא קרבת משפחה ממשית .זאת
אומרת :ככל שהקרבה רבה יותר ,מבחינה חיצונית ומבחינה גנטית ,כך אנו נניח
שלשני בעלי החיים הדומים היה אב משותף קדום המיוחד להם.
אם נשוב לדוגמא של בני האדם :לי ולאחיי יש אב משותף אחד המשותף רק
לנו ולא לאחרים .בה בעת ,לי ולדודניי יש גם אב משותף :הסבא ,המשותף לי
ולדודניי אך לא לאחרים .לי ולכל היהודים אב משותף :יעקב; ולי ולישמעאלים אב
משותף :אברהם; ולי ולכל בני האדם מכל הגוונים אב משותף :האדם הראשון) .דבר
זה מכונה" :אב קדמון משותף".(MRCA, most recent common ancestor ,
ובחזרה לנושא שלנו :אנו מניחים שלשתי זברות בנות אותו הזן 48יש זברה
שהיא האב המשותף לשתיהן ,ושאינו האב המשותף לזברות בנות הזן האחר .אולם
גם לזברות אלה ולזברות מהזן האחר יש אב קדמון המשותף לאלה ולאלה ,שהרי
ככלות הכול ,אלה ואלה זברות ,אלא שבמשך שנים של חיים בתנאים שונים השתנו
שתי קבוצות של זברות והיו לשני זנים .אותו זברה קדום חי לפני ההתפצלות לשני
הזנים האמורים והוא "אביהם" של בני הזן הזה כמו גם של בני הזן האחר .אם נרחיק
עוד יותר בזמן ,נגיע לבעל חיים שהוא אב משותף לזברות ולסוסים .זאת אומרת,
לבעל חיים שיש לו מאפיינים "סוסיים" הדומים לסוס ולזברה ,מעין "מכנה
משותף" ,ואשר צאצאיו התפצלו לשתי קבוצות אשר מאוחר יותר הפכו לסוסים
החדגוניים ולזברות המפוספסות .אם נמשיך ונצעד אחורה ,נגיע לבעל חיים
שמשותף לסוסיים ולקרנפים ,אך לא משותף לטורפים בעלי כפיים כמו הנמרים.
)קרנפים?? אכן ,היום נראים לנו הקרנפים שונים לחלוטין מהסוסים והזברות ,והם
אכן שונים ורחוקים .אולם ,אם "נקלף" את המעטה החיצוני ,נגלה שהם חולקים
ביניהם בכמה מאפיינים משותפים .הטענה שהקרנף והסוס הם דודנים רחוקים בני
אותה הסדרה לא צריכה להתמיה אותנו יותר מהטענה ,שכולנו מודים בה ,שכלב
ֶד ִני ענק וכלב צ'יוואווה הם בני אותו המין עצמו (.נצעד עוד יותר אחורה ,הרבה
אחורה ,ונגלה בעל חיים המשותף למפריטי הפרסה הללו ולטורפים – בעל חיים
יונק שהיו לו כבר המאפיינים העיקריים של היונק ,אך לא התפצל עדיין לשתי
הקבוצות הרחוקות הללו) .האם הוא פסע על כפות רגליים או על פרסות? כפות
הרגליים הם המבנה ה"טבעי" והקדום יותר .הפרסות הן תוצאה של פיתוח מופרז
48מטעמי נוחות אני משתמש בביטוי זן במובן של תת־מין למרות שזה לא מקובל בהתייחסות
לבעלי חיים.
68
טענת האבולוציה היא שהבסיס לכל זה הוא קרבת משפחה ממשית .זאת
אומרת :ככל שהקרבה רבה יותר ,מבחינה חיצונית ומבחינה גנטית ,כך אנו נניח
שלשני בעלי החיים הדומים היה אב משותף קדום המיוחד להם.
אם נשוב לדוגמא של בני האדם :לי ולאחיי יש אב משותף אחד המשותף רק
לנו ולא לאחרים .בה בעת ,לי ולדודניי יש גם אב משותף :הסבא ,המשותף לי
ולדודניי אך לא לאחרים .לי ולכל היהודים אב משותף :יעקב; ולי ולישמעאלים אב
משותף :אברהם; ולי ולכל בני האדם מכל הגוונים אב משותף :האדם הראשון) .דבר
זה מכונה" :אב קדמון משותף".(MRCA, most recent common ancestor ,
ובחזרה לנושא שלנו :אנו מניחים שלשתי זברות בנות אותו הזן 48יש זברה
שהיא האב המשותף לשתיהן ,ושאינו האב המשותף לזברות בנות הזן האחר .אולם
גם לזברות אלה ולזברות מהזן האחר יש אב קדמון המשותף לאלה ולאלה ,שהרי
ככלות הכול ,אלה ואלה זברות ,אלא שבמשך שנים של חיים בתנאים שונים השתנו
שתי קבוצות של זברות והיו לשני זנים .אותו זברה קדום חי לפני ההתפצלות לשני
הזנים האמורים והוא "אביהם" של בני הזן הזה כמו גם של בני הזן האחר .אם נרחיק
עוד יותר בזמן ,נגיע לבעל חיים שהוא אב משותף לזברות ולסוסים .זאת אומרת,
לבעל חיים שיש לו מאפיינים "סוסיים" הדומים לסוס ולזברה ,מעין "מכנה
משותף" ,ואשר צאצאיו התפצלו לשתי קבוצות אשר מאוחר יותר הפכו לסוסים
החדגוניים ולזברות המפוספסות .אם נמשיך ונצעד אחורה ,נגיע לבעל חיים
שמשותף לסוסיים ולקרנפים ,אך לא משותף לטורפים בעלי כפיים כמו הנמרים.
)קרנפים?? אכן ,היום נראים לנו הקרנפים שונים לחלוטין מהסוסים והזברות ,והם
אכן שונים ורחוקים .אולם ,אם "נקלף" את המעטה החיצוני ,נגלה שהם חולקים
ביניהם בכמה מאפיינים משותפים .הטענה שהקרנף והסוס הם דודנים רחוקים בני
אותה הסדרה לא צריכה להתמיה אותנו יותר מהטענה ,שכולנו מודים בה ,שכלב
ֶד ִני ענק וכלב צ'יוואווה הם בני אותו המין עצמו (.נצעד עוד יותר אחורה ,הרבה
אחורה ,ונגלה בעל חיים המשותף למפריטי הפרסה הללו ולטורפים – בעל חיים
יונק שהיו לו כבר המאפיינים העיקריים של היונק ,אך לא התפצל עדיין לשתי
הקבוצות הרחוקות הללו) .האם הוא פסע על כפות רגליים או על פרסות? כפות
הרגליים הם המבנה ה"טבעי" והקדום יותר .הפרסות הן תוצאה של פיתוח מופרז
48מטעמי נוחות אני משתמש בביטוי זן במובן של תת־מין למרות שזה לא מקובל בהתייחסות
לבעלי חיים.
68