Page 69 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 69
‫מיקרו־אבולוציה ומאקרו־אבולוציה‬

‫של אצבע או שתיים על חשבון ניוון האחרות(‪ .‬אולם איננו נעצרים שם‪ .‬אם נצעד‬
‫עוד יותר אחורה‪ ,‬נגיע לבעל החיים שהוא אביהם המשותף של הטטרפודים )= בעלי‬
‫ארבעת הגפיים(‪ ,‬אביהם של היונקים והעופות והזוחלים‪ ,‬ובו נמצא כבר את‬
‫התכונות המשותפות לשלוש מחלקות אלה של בעלי חיים‪ .‬אם נמשיך‪ ,‬נגלה את‬
‫האב הקדמון המשותף לטטרפודים ולדגי הגרם‪ :‬יצור שהיה בעל עמוד שדרה‬
‫המורכב מחוליות‪ .‬כל עוד נמצא תכונות משותפות‪ ,‬נוכל לצעוד אחורה ואחורה‬
‫ולמצוא את האב הקדמון המשותף אשר בו התגלו כבר תכונות אלה לפני שנפוצו‬

‫בקרב המינים שונים‪.‬‬

‫הטענה הזו נשמעת מטורפת לחלק מן האנשים‪ ,‬דבר משולל אפשרות והיגיון‬
‫או תרגיל מחשבתי גרידא‪ .‬אולם‪ ,‬אנו נראה להלן שהיא עובדה שאינה המוטלת‬

‫בספק‪ .‬כל הראיות מצביעות על כך שאכן‪ ,‬כך בדיוק אירע הדבר‪.‬‬

‫לפני שאפתח בעדויות התומכות בתהליך אותו תיארתי כעת בתמצות‪ ,‬ברצוני‬
‫להדגיש שדווקא כמאמינים הרבה יותר קל לנו לקבל תיאור זה‪ .‬הבעיה המיוחדת‬
‫שיש לנו כמאמינים נובעת מהתפיסה שהתיאור הזה סותר לכאורה את המתואר‬
‫בתורה או בדברי חז"ל‪ .‬אולם‪ ,‬מעבר ל"בעיה" זו‪ ,‬קבלת האבולוציה כעובדה ‪ -‬קלה‬
‫יותר דווקא למאמין‪ .‬ומשום מה? משום שאין שום בעיה לתפוס את מעשה הבריאה‬
‫באופן הדרגתי‪ .‬להניח שהבורא כיוון את ההתפתחות באופן מסוים‪ .‬האם הבורא‬
‫מנוּע מלברוא את עולם החי בדרך של התפתחות הדרגתית? האם אנו נאמר לו‬
‫כיצד יש לברוא יצורים? )וברצוני להזכיר לקורא את הציטוטים בהם פתחתי ספר‬
‫זה(‪ .‬התפיסה ה"רגילה" סבורה שהבורא ברא יצורים בוגרים ומפותחים‪ .‬זוהי תפיסה‬
‫מאד בעייתית וקשה להבנה‪ .‬האם אריה וכבש נבראו במצב בוגר? מה היה אורך‬
‫כסות השיער שלגופם? מה היה מצב גופם‪ ,‬זכרונם‪ ,‬מיומנותם? האם נבראו כבר עם‬
‫המיומנויות ונסיון החיים שיש לבעל חיים בוגר? באיזה "גיל" הם נבראו? טענה זו‬
‫היא די מוזרה‪ ,‬אם להתבטא בהמעטה‪ ,‬ובוודאי שהיא אינה רמוזה בתורה עצמה‪ .‬לא‬
‫נאמר לנו כיצד ברא הבורא את יצוריו‪ .‬מאחר ואנו רואים כיצד כל פרט ופרט‬
‫באוכלוסיה נולד שונה מחבירו‪ ,‬וכיצד כל מין ומין מתפצל לתתי־מינים )ושוב‪ ,‬די לנו‬
‫לראות כיצד צאצאיו של האדם הראשון התפצלו לקבוצות כה שונות( שוב אין לנו‬

‫מניעה הגיונית לשים גבול למגמת ההשתנות וההתפצלות‪.‬‬

‫למען הסר ספק‪ ,‬המדע אינו זקוק לסיוע בנושא זה‪ ,‬והוא מיטיב להסביר כיצד‬
‫השינויים הללו אכן קורים‪ ,‬וכיצד המבנים השונים התפתחו‪ .‬רצוני היה רק להסב את‬

‫‪69‬‬
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74