Page 69 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 69
מיקרו־אבולוציה ומאקרו־אבולוציה
של אצבע או שתיים על חשבון ניוון האחרות( .אולם איננו נעצרים שם .אם נצעד
עוד יותר אחורה ,נגיע לבעל החיים שהוא אביהם המשותף של הטטרפודים )= בעלי
ארבעת הגפיים( ,אביהם של היונקים והעופות והזוחלים ,ובו נמצא כבר את
התכונות המשותפות לשלוש מחלקות אלה של בעלי חיים .אם נמשיך ,נגלה את
האב הקדמון המשותף לטטרפודים ולדגי הגרם :יצור שהיה בעל עמוד שדרה
המורכב מחוליות .כל עוד נמצא תכונות משותפות ,נוכל לצעוד אחורה ואחורה
ולמצוא את האב הקדמון המשותף אשר בו התגלו כבר תכונות אלה לפני שנפוצו
בקרב המינים שונים.
הטענה הזו נשמעת מטורפת לחלק מן האנשים ,דבר משולל אפשרות והיגיון
או תרגיל מחשבתי גרידא .אולם ,אנו נראה להלן שהיא עובדה שאינה המוטלת
בספק .כל הראיות מצביעות על כך שאכן ,כך בדיוק אירע הדבר.
לפני שאפתח בעדויות התומכות בתהליך אותו תיארתי כעת בתמצות ,ברצוני
להדגיש שדווקא כמאמינים הרבה יותר קל לנו לקבל תיאור זה .הבעיה המיוחדת
שיש לנו כמאמינים נובעת מהתפיסה שהתיאור הזה סותר לכאורה את המתואר
בתורה או בדברי חז"ל .אולם ,מעבר ל"בעיה" זו ,קבלת האבולוציה כעובדה -קלה
יותר דווקא למאמין .ומשום מה? משום שאין שום בעיה לתפוס את מעשה הבריאה
באופן הדרגתי .להניח שהבורא כיוון את ההתפתחות באופן מסוים .האם הבורא
מנוּע מלברוא את עולם החי בדרך של התפתחות הדרגתית? האם אנו נאמר לו
כיצד יש לברוא יצורים? )וברצוני להזכיר לקורא את הציטוטים בהם פתחתי ספר
זה( .התפיסה ה"רגילה" סבורה שהבורא ברא יצורים בוגרים ומפותחים .זוהי תפיסה
מאד בעייתית וקשה להבנה .האם אריה וכבש נבראו במצב בוגר? מה היה אורך
כסות השיער שלגופם? מה היה מצב גופם ,זכרונם ,מיומנותם? האם נבראו כבר עם
המיומנויות ונסיון החיים שיש לבעל חיים בוגר? באיזה "גיל" הם נבראו? טענה זו
היא די מוזרה ,אם להתבטא בהמעטה ,ובוודאי שהיא אינה רמוזה בתורה עצמה .לא
נאמר לנו כיצד ברא הבורא את יצוריו .מאחר ואנו רואים כיצד כל פרט ופרט
באוכלוסיה נולד שונה מחבירו ,וכיצד כל מין ומין מתפצל לתתי־מינים )ושוב ,די לנו
לראות כיצד צאצאיו של האדם הראשון התפצלו לקבוצות כה שונות( שוב אין לנו
מניעה הגיונית לשים גבול למגמת ההשתנות וההתפצלות.
למען הסר ספק ,המדע אינו זקוק לסיוע בנושא זה ,והוא מיטיב להסביר כיצד
השינויים הללו אכן קורים ,וכיצד המבנים השונים התפתחו .רצוני היה רק להסב את
69
של אצבע או שתיים על חשבון ניוון האחרות( .אולם איננו נעצרים שם .אם נצעד
עוד יותר אחורה ,נגיע לבעל החיים שהוא אביהם המשותף של הטטרפודים )= בעלי
ארבעת הגפיים( ,אביהם של היונקים והעופות והזוחלים ,ובו נמצא כבר את
התכונות המשותפות לשלוש מחלקות אלה של בעלי חיים .אם נמשיך ,נגלה את
האב הקדמון המשותף לטטרפודים ולדגי הגרם :יצור שהיה בעל עמוד שדרה
המורכב מחוליות .כל עוד נמצא תכונות משותפות ,נוכל לצעוד אחורה ואחורה
ולמצוא את האב הקדמון המשותף אשר בו התגלו כבר תכונות אלה לפני שנפוצו
בקרב המינים שונים.
הטענה הזו נשמעת מטורפת לחלק מן האנשים ,דבר משולל אפשרות והיגיון
או תרגיל מחשבתי גרידא .אולם ,אנו נראה להלן שהיא עובדה שאינה המוטלת
בספק .כל הראיות מצביעות על כך שאכן ,כך בדיוק אירע הדבר.
לפני שאפתח בעדויות התומכות בתהליך אותו תיארתי כעת בתמצות ,ברצוני
להדגיש שדווקא כמאמינים הרבה יותר קל לנו לקבל תיאור זה .הבעיה המיוחדת
שיש לנו כמאמינים נובעת מהתפיסה שהתיאור הזה סותר לכאורה את המתואר
בתורה או בדברי חז"ל .אולם ,מעבר ל"בעיה" זו ,קבלת האבולוציה כעובדה -קלה
יותר דווקא למאמין .ומשום מה? משום שאין שום בעיה לתפוס את מעשה הבריאה
באופן הדרגתי .להניח שהבורא כיוון את ההתפתחות באופן מסוים .האם הבורא
מנוּע מלברוא את עולם החי בדרך של התפתחות הדרגתית? האם אנו נאמר לו
כיצד יש לברוא יצורים? )וברצוני להזכיר לקורא את הציטוטים בהם פתחתי ספר
זה( .התפיסה ה"רגילה" סבורה שהבורא ברא יצורים בוגרים ומפותחים .זוהי תפיסה
מאד בעייתית וקשה להבנה .האם אריה וכבש נבראו במצב בוגר? מה היה אורך
כסות השיער שלגופם? מה היה מצב גופם ,זכרונם ,מיומנותם? האם נבראו כבר עם
המיומנויות ונסיון החיים שיש לבעל חיים בוגר? באיזה "גיל" הם נבראו? טענה זו
היא די מוזרה ,אם להתבטא בהמעטה ,ובוודאי שהיא אינה רמוזה בתורה עצמה .לא
נאמר לנו כיצד ברא הבורא את יצוריו .מאחר ואנו רואים כיצד כל פרט ופרט
באוכלוסיה נולד שונה מחבירו ,וכיצד כל מין ומין מתפצל לתתי־מינים )ושוב ,די לנו
לראות כיצד צאצאיו של האדם הראשון התפצלו לקבוצות כה שונות( שוב אין לנו
מניעה הגיונית לשים גבול למגמת ההשתנות וההתפצלות.
למען הסר ספק ,המדע אינו זקוק לסיוע בנושא זה ,והוא מיטיב להסביר כיצד
השינויים הללו אכן קורים ,וכיצד המבנים השונים התפתחו .רצוני היה רק להסב את
69