Page 38 - אבולוציה ושאר ירקות
P. 38
תורה ומדע
ובכל זאת ,כמה כבר אפשר להשתנות?
רגע לפני שנמשיך ,ברצוני להסב את תשומת הלב לנקודה חשובה:
ברצוני להציג בפניכם שני יצורים שונים למדי ,ולשאול אתכם על
הסבירות שהאבולוציה חוללה תמורה כה משמעותית באחד מהם ,עד
שבסופו של דבר הוא הפך ליצור האחר ,השונה ממנו מאד.
היצור הראשון ,נקרא לו א' ,הוא יצור החי בתוך המים ,נושם רק
בתוך המים באמצעות זימים ,חסר גפיים אך בעל זנב ארוך ומרשים
ונראה כמו סוג של דג .האחר ,ב' ,בעל חיים קצר ונטול זנב ,בעל ארבע
רגליים ובעל ריאות מפותחות עמן הוא נושם מחוץ למים,
המחקר טוען כי יצור א' התפתח ליצור ב'.
האם אין הדבר מופרך?
ומנגד ,טענה זו מזכירה את דברי חז"ל שצוטטתי בתחילת הספר:
צבוע זכר לאחר שבע שנים נעשה נקיבה ,נקיבה לאחר שבע
שנים נעשה עטלף ,עטלף לאחר שבע שנים נעשה ערפד,
ערפד לאחר שבע שנים נעשה קימוש ,קימוש לאחר שבע
שנים נעשה חוח ,חוח לאחר שבע שנים נעשה שד )ברייתא
בבבלי בבא קמא טז א ,וראה מימרא דומה בשם ר' זביד בירושלמי שבת
א ,ג(.
הברייתא טוענת שבעלי חיים עשויים לעבור תמורות משמעותיות
ולהפוך מבעל חיים אחד למשנהו.
דעה ידועה נוספת בחז"ל היא שהכנים אינן נוצרות מפריה ורביה
)שבת ק"ז ע"ב( וכי לכן ההורגן בשבת פטור .וכתב על כך בתחילת
המאה הקודמת בעל המשנה ברורה )שטז ס"ק לח( שהכינה אינה באה
מזכר ונקבה אלא נוצרת מן הזיעה לעומת הפרעוש שהוייתו מן העפר.
לפי דעה זו ,יצורים חיים ורוחשים עשויים להתפתח מחומר דומם.
38
ובכל זאת ,כמה כבר אפשר להשתנות?
רגע לפני שנמשיך ,ברצוני להסב את תשומת הלב לנקודה חשובה:
ברצוני להציג בפניכם שני יצורים שונים למדי ,ולשאול אתכם על
הסבירות שהאבולוציה חוללה תמורה כה משמעותית באחד מהם ,עד
שבסופו של דבר הוא הפך ליצור האחר ,השונה ממנו מאד.
היצור הראשון ,נקרא לו א' ,הוא יצור החי בתוך המים ,נושם רק
בתוך המים באמצעות זימים ,חסר גפיים אך בעל זנב ארוך ומרשים
ונראה כמו סוג של דג .האחר ,ב' ,בעל חיים קצר ונטול זנב ,בעל ארבע
רגליים ובעל ריאות מפותחות עמן הוא נושם מחוץ למים,
המחקר טוען כי יצור א' התפתח ליצור ב'.
האם אין הדבר מופרך?
ומנגד ,טענה זו מזכירה את דברי חז"ל שצוטטתי בתחילת הספר:
צבוע זכר לאחר שבע שנים נעשה נקיבה ,נקיבה לאחר שבע
שנים נעשה עטלף ,עטלף לאחר שבע שנים נעשה ערפד,
ערפד לאחר שבע שנים נעשה קימוש ,קימוש לאחר שבע
שנים נעשה חוח ,חוח לאחר שבע שנים נעשה שד )ברייתא
בבבלי בבא קמא טז א ,וראה מימרא דומה בשם ר' זביד בירושלמי שבת
א ,ג(.
הברייתא טוענת שבעלי חיים עשויים לעבור תמורות משמעותיות
ולהפוך מבעל חיים אחד למשנהו.
דעה ידועה נוספת בחז"ל היא שהכנים אינן נוצרות מפריה ורביה
)שבת ק"ז ע"ב( וכי לכן ההורגן בשבת פטור .וכתב על כך בתחילת
המאה הקודמת בעל המשנה ברורה )שטז ס"ק לח( שהכינה אינה באה
מזכר ונקבה אלא נוצרת מן הזיעה לעומת הפרעוש שהוייתו מן העפר.
לפי דעה זו ,יצורים חיים ורוחשים עשויים להתפתח מחומר דומם.
38